CSIRTCV

Está usted visitando una publicación en la hemeroteca de CSIRT-CV.
Para acceder al portal y contenido actual, visite https://www.csirtcv.gva.es

13/05/2014

Un investigador de Lleó descobrix que els sistemes de comunicació per satèl·lit són molt insegurs

Imagen de Satélite Empreses de comunicació per satèl·lit tan importants com Inmarsat, Iridium, Thuraya, Hughes, Cobham i Harris tenen greus fallades en els seus productes que podrien deixar 'sord' i 'cec' un avió, no permetre que un barco envie senyals de socors, inutilitzar les comunicacions d’un exèrcit o falsificar un comunicat metereològic. Ho ha descobert Rubén Santamarta, un lleonés de 32 anys, Consultor Principal de Seguretat en una de les empreses punteres en seguretat informàtica a nivell mundial: la nord-americana IOActive.

La investigació de Santamarta deixa en total evidència la indústria del satèl·lit: "No m’agrada sobredimensionar les coses ni fomentar la idea que estem contínuament esperant una 'ciber-catàstrofe', però tècnicament tampoc es pot minimitzar l’impacte que tenen estes vulnerabilitats", afirma. Es referix a coses tan serioses com que tots els sistemes que ha analitzat, sense excepció, tenen portes posteriors i altres formes ocultes d’accés, introduïdes pel fabricant però desconegudes pels que compren els seus productes. Si ens atenim a les revelacions d’Edward Snowden quant a l’espionatge global, no serien tampoc desconegudes per als governs dels Estats Units i Regne Unit, on s’ubiquen la majoria d’estes empreses.

Però la cosa no acaba ací. Protocols d’emergència com el Sistema Mundial de Socors i Seguretat Marítims, o de prevenció d’atacs terroristes i pirateria com el Sistema d’Alerta per a la Seguretat del Barco, usen el servici Inmarsat-C per a les seues comunicacions satèl·lit, que són insegures segons Santamarta: "Algunes de les vulnerabilitats que vaig trobar permeten inutilitzar esta classe d’equipament, fer que el barco no puga enviar ni rebre crides, senyals de socors, o avisar que està sent atacat, també es pot falsificar la informació que la tripulació rep, per exemple comunicats metereològics, per a forçar un canvi de ruta".

Alguns atacs es poden dur a terme simplement enviant un missatge d’un barco a un altre. O inclús més fàcil: un SMS. Hi ha aparells, com els Hughes BGAN M2M, usats en sistemes industrials crítics (elèctriques, aigua, bancs), als quals es poden enviar ordes per SMS. A causa d’una porta posterior en estos equips, un SMS fals podria botar-se tots els controls. De totes maneres, afirma l’investigador, "cal deixar clar que açò no vol dir que hi haja una conspiració; en la majoria dels casos estes portes de darrere solen ser mecanismes que els enginyers de suport usen per a solucionar problemes. Però clar, açò suposa un important risc de seguretat".

Un altre gran usuari dels satèl·lits són els exèrcits. Encara que usen dispositius addicionals per a xifrar les seues comunicacions, la qual cosa les fa molt difícils d’interceptar, sí que és possible interrompre-les, afirma Santamarta: "La meua investigació detalla l’escenari on la terminal satèl·lit compromesa detecta la posició de la unitat, per mitjà del GPS embegut, i si es troba en determinada zona inutilitza el dispositiu". Els aparells afectats pertanyen a l’empresa Harris, que subministra l’exèrcit americà i forces de l’OTAN, també l’exèrcit espanyol.

Els avions, militars o comercials, estan igualment afectats. L’investigador lleonés ha analitzat els productes Cobham AVIATOR -l’exèrcit espanyol usa també equips Cobham- i descobert que es pot prendre el control del sistema de comunicació satèl·lit de l’avió per mitjà d’una drecera: el Sistema d’Entreteniment en Vol. A més de televisió i altres formes d’oci, este Sistema oferix servici WiFi, que poden assaltar-se i arribar fins a la 'Satellite Data Unit' de l’avió, on es desenrotllen comunicacions clau per a la seua seguretat. A més, esta unitat és una porta oberta a altres punts crítics de l’aeronau, com els sistemes de control del vol que s’usen per a planificar les rutes, verificar l’estat dels motors, del combustible.

Segons Santamarta, encara que la seua investigació s’ha centrat en uns 15 aparells, els més usats per a accedir a sistemes satèl·lits com Inmarsat o Iridium, és molt possible que tot el mercat presente els mateixos problemes: "Probablement es puguen trobar fallades semblants en la resta". A través de la seua empresa IOActive, el lleonés ha posat sobre avís el CERT/CC, un equip de seguretat independent internacional, el qual s’ha encarregat de contactar amb les empreses afectades i coordinar l’incident. "Actualment estem treballant amb algunes d’estes companyies per a solucionar les vulnerabilitats", afirma Santamarta.

Paral·lelament, l’investigador ha publicat un document en anglés, 'A Wake-up Call for SATCOM Security', on explica amb poques paraules els seus descobriments. Ho farà amb tots els pèls i senyals i d’una forma més tècnica a l’agost, durant una de les més famoses conferències de seguretat del món, la convenció Black Hat a Las Vegas. Sobre si tem que algú aprofite els seus descobriments per a fer coses roïnes, respon: "Cal tindre en compte que per a atacar este tipus de sistemes es requerixen no sols coneixements, sinó una intenció molt clara i recursos addicionals que només solen estar a l’abast dels estats".

Font: El Mundo

CSIRT-CV