Ofertes "Últim Minut", atenció amb les ciberestafes
El comerç electrònic continua cotitzant a l’alça amb la contractació de bitllets en mitjans de transport, places hoteleres o altres allotjaments i en general vacacions, com una de les activitats principals d’ús dels internautes.
Especialment atractives són les ofertes “d’Últim Minut” amb viatges i/o paquets vacacionals oferits a preus molt atractius i pels que aposten una bona part d’usuaris.
Com qualsevol aspecte que resulte atractiu a l’internauta, este tipus d’ofertes també són aprofitades pels ciberdelinqüents, directament com a estafa o per a introduir programari maliciós, expliquen des de la firma de seguretat G Data:
“Els cibercriminals no tanquen per vacacions, com hem pogut comprovar en els últims anys. La seua busca permanent de dades bancàries i números de targetes de crèdit, que després són fàcilment convertits en diners en metàl·lic en els mercats negres d’Internet, no es relaxa en vacacions”.
G Data va detectar el passat mes una campanya de spam amb correus electrònics que prometien un viatge a Turquia del que només calia abonar les taxes de vol… però que acabava atrapant les seues víctimes en una espiral de gastos ocults. És només un exemple d’este tipus de campanyes i per això recomanen seguir una sèrie de consells per a comprar vacacions en línia i que són els habituals en comerç electrònic i en general per a navegar per Internet:
- Mantín els teus ulls oberts: És recomanable perdre deu minuts buscant i llegint la «lletra xicoteta» del contracte quan comprem un paquet de vacacions en línia. Les ofertes, sovint, oferixen servicis molt bàsics que després inclouen costos addicionals invisibles… si no has llegit eixa lletra xicoteta.
- A qui compres les teues vacacions? Companyies aèries, cadenes hoteleres i agències de viatges (de vegades molt ben conegudes i altres no tant) oferixen en estes dates les seues ofertes de vacacions. En tots els casos, un internauta avesat no hauria de deixar-se portar pel preu i els luxes oferits, sinó comprovar, en el cas que no conega el proveïdor, que és de confiança. És a dir, que oferix una direcció física, unes dades de contacte, un servici d’atenció al client, informació sobre les condicions generals de qualsevol contractació i que té una política de privacitat de dades.
- El correu no desitjat, directe a la paperera. A l’obrir-los estem indicant al remitent que el nostre compte està activa. Per descomptat, tampoc han d’obrir-se arxius adjunts ni fer clic en els enllaços inclosos en estos correus.
- Instal·la totes les actualitzacions. És la forma més eficaç de tancar les bretxes de seguretat a què tant rendiment trauen els ciber estafadors. Sistema operatiu, navegadora i resta de programes han d’estar totalment dos.
- Usa una solució antivirus, que, a més de protecció antiprogramari maliciós, incloga protecció web en temps real, filtre antispam i garantisca compres i banca en línia segura.