CSIRTCV

Está usted visitando una publicación en la hemeroteca de CSIRT-CV.
Para acceder al portal y contenido actual, visite https://www.csirtcv.gva.es

19/08/2011

Nova Llei de contractes del sector públic per a Defensa i Seguretat

Unión Europea La Llei 24/2011, d'1 de l'agost, de contractes del Sector Públic en els àmbits de la Defensa i de la Seguretat va ser publicada en el Boletín Oficial del Estado, el dimarts passat, 2 d'agost, encara que no entrarà en vigor fins a d’ací tres mesos, comptadors a partir de l'endemà de la seua publicació en el BOE.

La nova normativa ve a completar la Llei general de Contractes del Sector Públic, fitant elements inherents al sector, com ara  la seguretat de la informació, la garantia del subministrament, com també fa menció especial de la subcontractació i obligacions derivades de la mateixa, tant per al contractista principal com per a les empreses subministradores auxiliars.

La dita Llei incorpora les normes contingudes en la Directiva 2009/81/CE, del Parlament Europeu i del Consell, aprovada el 13 de juliol de 2009, sobre la coordinació dels procediments d'adjudicació de determinats contractes d'obres, de subministrament i de serveis, per les entitats o poders adjudicadors, en els àmbits de la defensa i la seguretat.

Els contractes inclosos en l'àmbit d'aplicació de la dita Llei es corresponen al subministrament d'equipaments militars, incloses les peces, components i subunitats dels mateixos; el subministrament d'armes i municions destinades a l'ús de les forces, cossos i autoritats amb competències en seguretat; el subministrament d'equipaments sensibles, incloses les peces, components i subunitats dels mateixos; obres, subministraments i serveis directament relacionats amb els equipaments, armes i municions mencionats, i obres i serveis amb fins específicament militars o obres i serveis sensibles. A més, es consideren serveis d'aplicació d'aquesta norma la investigació i el desenrotllament.

La Llei 24/2011, de l'1 d'agost, de Contractes del Sector Públic en els àmbits de la Defensa i de la Seguretat, especifica els procediments d'adjudicació dels contractes I que es mantenen els citades en la Llei de contractació del Sector Públic General “amb l'única modificació important de què el procediment negociat amb publicació d'anunci de licitació passa a convertir-se en un procediment ordinari, és a dir, que poden recórrer els òrgans de contractació sense necessitat justificació prèvia”.

D'altra banda, i per a facilitar la flexibilitat dels procediments de contractació, es preveu la possibilitat que “en el procediment negociat es puga establir un tràmit previ de selecció de contractistes, tendent a limitar el nombre dels licitadors amb què dur a terme el diàleg a aquells que reunisquen els requisits de solvència i que garantisquen la correcta execució del contracte”.

Subcontractació

La nova llei fa esment a banda a la subcontractació, “tema controvertit en l'àmbit de la contractació pública en general i de manera especial en el de la Defensa i la Seguretat”, diu en el preàmbul.

Un dels propòsits que la legislació contractual, en matèria de Defensa i Seguretat, ha de proposar-se aconseguir és el d’assentar o refermar les bases de l'accés a la contractació de les empreses de mitjana i xicoteta grandària. No obstant això, la consecució d'aquest objectiu ha d'aconseguir-se sense detriment de la lliure competència entre les empreses de la Unió Europea; sense que es deteriore el principi que l'adjudicació del contracte principal ha de fer-se a l'oferta econòmicament més avantatjosa i amb respecte estricte als principis d'igualtat i tractament no discriminatori”, continua el text.

La nova Llei inclou l'exigència  que la subcontractació, per part dels adjudicataris, es duga a terme observant unes normes mínimes de publicitat de la licitació i garantint que la selecció dels subcontractistes es faça en la forma més objectiva possible; de manera que es dote de “un mínim de publicitat a les contractacions perquè el contractista principal veja ampliades les opcions de selecció i puga jutjar, de la manera més objectiva, les diferents opcions que se li ofereixen.”

Així, el contractista “podrà concertar amb tercers la realització parcial de la prestació, llevat que el contracte o els plecs disposen el contrari o que per la seua naturalesa i condicions es deduïsca que aquella haja de ser executada directament per l'adjudicatari”. D'altra banda, “en l'adjudicació dels subcontractes haurà d'observar els principis de transparència, no discriminació i igualtat de tracte a tots els qui aspiren a l'adjudicació del mateix”.

Casos d'impagament

La Llei aborda de forma expressa, així mateix, el problema de l'impagament als subcontractistes per part del contractista principal i estableix l'obligació a abonar als seus subministradors el preu pactat en els terminis i condicions que “no seran més desfavorables que els previstos en la Llei general de Contractes del Sector Públic entre l'Administració i el contractista” i es computaran, des de la data d'aprovació, pel contractista principal de la factura emesa pel subcontractista.

A més, l'aprovació o conformitat no serà de més de 30 dies des de la presentació de la factura i en cas de demora el subministrador tindrà dret al cobrament dels interessos de demora i la indemnització pels costos de cobrament en els termes que preveu la Llei general de Contractes del Sector Públic. Finalment, el contractista principal podrà pactar amb els subministradors terminis de pagament superiors, “sempre que no constituïsca una clàusula abusiva”.

Font: CCN-CERT

CSIRT-CV