CSIRTCV

Está usted visitando una publicación en la hemeroteca de CSIRT-CV.
Para acceder al portal y contenido actual, visite https://www.csirtcv.gva.es

29/11/2012

Les 10 pitjors pèrdues de dades de 2012

Ciberataque Des de gadgets esclafats per vehicles, fins a venjances d’exempleats, robatoris de lladres i esborraments accidentals, Kroll Ontrack resumix els casos més curiosos de l’any en pèrdues d’informació (amb final feliç).

Amb desembre molt a prop i, per tant, a fi d’any a punt de produir-se, comencen a aparéixer els primers resums de tendències de 2012. Un dels més curiosos és el que ha realitzat l’empresa especialitzada en recuperació d’informació Kroll Ontrack sobre grans pèrdues de dades que, afortunadament, han acabat amb final feliç.

A pesar dels grans esforços en prevenció de desastres, la pèrdua de dades continua ocorrent per fallades de maquinari, corrupció de programari, virus informàtics, desastres naturals i, per descomptat, l’error humà”, comenta Nicholas Green, director general de Kroll Ontrack Ibèria. “Kroll Ontrack aposta per la I+D i compta amb més de 200 enginyers que treballen en tecnologia i tècniques que anticipen les necessitats dels nostres clients”.

Precisament, és un cas solucionat per Kroll Ontrack Espanya el que lidera la llista:

1. “No ignore les llums roges parpallejants”: el llum roig del servidor RAID de 5 discos que posseïa una empresa d’alimentació va començar a parpellejar un bon dia i, a pesar que diversos empleats van alertar l’administrador de TI, este no li va donar major importància. A les tres setmanes, un altre disc va deixar de funcionar i es va perdre l’accés a les dades guardades en tots els discos del RAID, que suposava un total de 375 GB d’informació.

2. “Malaltia vírica”: una de les pautes de risc més freqüents en sistemes casolans o empresarials és l’atac de programari maliciós, com el que va afectar 30.000 llocs de treball en una petroliera d’Orient Mitjà. Per fortuna,  hui en dia la tecnologia és prou eficaç com per a poder identificar el virus, reparar el dany i recuperar servidors crítics i estacions de treball.

3. “Atenció amb l’aparcament”: Un altre perill comú és la pèrdua física de dispositius, que poden acabar en mans de malfactors… o destrossats. Açò últim és el que li va passar a un conductor que, al donar-se compte que havia estacionat malament en el pàrquing d’un centre comercial polonés, va tornar a pujar al cotxe per a corregir la maniobra i va acabar passant per damunt de la seua càmera de fotos, que havia caigut a terra uns segons abans.

4. “Venjança d’exempleats”: després de ser despedit, l’exempleat d’una cadena de menjar ràpida americana va aconseguir iniciar sessió en la xarxa corporativa a què encara tenia accés a través de la connexió Wi-Fi gratuïta del local per a causar estralls. En este cas, a més de recuperar-se diversos TB de dades, es va poder identificar l’autor gràcies a la informació de pagament arreplegada pel restaurant.

5. “L’iPad esclafat”: no sols les càmeres de fotos poden acabar davall de les rodes d’un vehicle, també gadgets tan preats com l’iPad. En Estats Units, la tablet d’un executiu va acabar destrossada per un autobús mentres el seu propietari esperava tranquil·lament en la parada, amb la seua motxilla recolzada en terra. A pesar dels desperfectes físics, les dades van ser recuperades.

6. “Aigua salada”: en una altra ocasió, un iPad amb informació important sobre una explotació petrolífera va caure al costat d’un pou de petroli a Nigèria i va acabar amerat. La complexitat de la recuperació no es va trobar tant en els efectes del líquid, que sol ser causa comuna de desperfectes, sinó en que este era aigua salada.

7. “Esborrant totes les pistes”: molt de dany també és el que va causar l’àcid clorhídric abocat per dos lladres en un negoci de piscina i spa d’Austràlia per a esborrar tot rastre del seu pas. Entre altres coses, van perjudicar l’ordinador i el terminal de punt de venda, encara que es va aconseguir salvar la informació continguda en el sistema.

8. “Perdre dades en el desert”: l’esborrament accidental de dades és una fallada més comuna del que poguera paréixer en un principi, per això hi ha protocols de qualsevol tipus avaluats per a evitar mals majors. El problema es produïx quan la màquina afectada es troba aïllada, com el dispositiu VMware d’una empresa que es trobava treballant en el desert de Gobi. Per a posar remei a la situació, es va establir una sessió de recuperació de dades en remot a través d’un enllaç per satèl·lit.

9. “Beure i treballar no és compatible”: I tornada al líquid element. Un dissenyador gràfic polonés celebrava que estava a punt d’acabar un logo en 3D quan va bolcar el got sense voler i va perdre el projecte. Després de posar-se en contacte amb Kroll Ontrack va poder recuperar totes les dades.

10. “Centrifugat de dades”: l’últim cas va succeir a França, on una dona va col·locar un disc dur extern sobre una cistella de la roba bruta i el seu gat es va col·locar damunt, tapant el dispositiu. Quan va arribar el nóvio per a fer la bugada, va espantar a l’animal i va tirar tot el contingut en la llavadora sense reparar que en el seu interior hi havia una cosapoc més que vestimentes.

Font: Siliconnews

CSIRT-CV