CSIRTCV

Está usted visitando una publicación en la hemeroteca de CSIRT-CV.
Para acceder al portal y contenido actual, visite https://www.csirtcv.gva.es

06/03/2013

La veritat del WhatsApp de pagament en Android

Imagen de la noticia La popular aplicació de missatgeria instantània sempre va ser de pagament en la plataforma de Google durant el primer any d’ús, encara que el període de prova gratuït es va estendre.

Els usuaris d’Android no estan acostumats a pagar per les aplicacions, al contrari que els que habiten en altres plataformes com iOS, en què les descàrregues tenen un preu. Després de molts rumors falsos i incerteses, la popular aplicació de missatgeria instantània WhatsApp ha començat a exigir el pagament pel seu servici als usuaris del sistema de Google.

Certament, l’aplicació sempre va ser de pagament. Tan sols es produïen prolongacions del període de prova gratuït, que es van estendre. Es van ampliar com art de màgia. Els usuaris de productes d’Apple ho tenien assumit, ja que la instal·lació de WhatsApp en els seus terminals es produïa després del pagament de 0.99 dòlars. Però en Android el cas era distint.

La companyia, fundada en 2009 per Jam Koum i Brian Acton -exempleats de Yahoo!-, ha especificat sempre en Google Play que el primer any d’ús era gratuït i, en passar eixe temps, caldria abonar 0.99 dòlars a l’any, una clàusula que s’ha deixat passar fins al cas de prorrogar-se sense límit la llicència. Com el cas de Gabriel, que ha estat utilitzant el servici durant un any i tres mesos i, ara, la companyia li ha enviat una missatge en què li advertix que ha de desembossar el pagament. Arribava el moment d’expirar i no es produïa. Ara això ha canviat i comença a exigir una contraprestació.

«Fins ara, als usuaris d’Android als qui els caducava el període de prova, la mateixa aplicació els estenia el servici amb un nou termini de prova de manera gratuïta, sense arribar a pagar mai encara que s’amenaçara amb això. Doncs bé, s’ha acabat la festa, i és que, pel que sembla, els últims usuaris als quals els ha anat expirant la llicència estos dies no han rebut l’extensió gratuïta», expliquen des de XatakaAndroid. «Encara que moltes vegades ens han advertit que el contracte gratuït caducaria a l’any, s’ha renovat sense més i hem continuat disfrutant de l’app “per la cara”», escriu AndroidPit.

«Els usuaris podien beneficiar-se d’un any de llicència sense cap cost i, quan s’acabava, l’aplicació concedia un altre any més. La diferència és que, a partir d’ara, ja no serà així, tal com indica WhatsApp en el seu web. Les llicències que caduquen només es renovaran pagant», relata Stylum.com.

Diversos experts consultats per ABC asseguren que esta exigència respon a la nova estratègia de WhatsApp per a monetitzar este servici, el més descarregat en Android, davant del creixement d’altres alternatives com Line. WhatsApp podria a passar a ser de pagament en Android a partir d’ara en la seua primera descàrrega? Afectarà el seu ús?

Pressió del creixement dels rivals

«WhatsApp té una cosa finita que s’anomena diners, que ha d’invertir en infraestructures i ara ha de començar a monetitzar i aconseguir diners per a finançar-se i fer-se una companyia rendible. El que està fent és el pas més lògic, que és intentar cobrar als usuaris. Això és un sondatge per a veure què passa i si la gent paga o si es farà més universal. Si la gent, pel que siga, canvia a una altra aplicació, podrien canviar a un model de publicitat», afirma a este diari Yago Jesús, expert en seguretat informàtica de SecurityByDefault.

I és que WhatsApp ha aconseguit una quota de mercat inimaginable que vol mantindre. A través de la seua aplicació passen més de 1.000 milions de missatges per dia en tot el món. Experts consideren que els seus socis principals han pressionat la companyia per a obtindre ràpidament benefici. Ja l’any passat, Sequoia Capital, un important fons d’inversió de Silicon Valley, va injectar huit milions d’euros en la companyia. Després de la fracassada operació de compra per part de Facebook, l’exigència de pagament s’ha tornat real.

«Eixa estratègia de captar usuaris s’acaba i en un moment determinat ha de passar al pagament. És un moviment per a llevar-se del mig la competència, perquè veuen que hi ha amenaces i la teua capacitat de pagament es va reduint. Si veus que Line o Spotbros creixen, quan vullgues passar-te al pagament arribarà un moment que la gent dirà no», afig.

Font: ABC

CSIRT-CV