CSIRTCV

Está usted visitando una publicación en la hemeroteca de CSIRT-CV.
Para acceder al portal y contenido actual, visite https://www.csirtcv.gva.es

27/10/2014

La mitat de les llars ha patit un intent de frau online

Botnet Segons dades d’Inteco i Ontsi, el 32,8 % de les llars espanyols ha sigut a més víctima de virus i malware, i un 85 % ha patit algun incident relacionat amb el spam

L’Institut Nacional de Tecnologies de la Comunicació (Inteco) i l’Observatori Nacional de les Telecomunicacions i de la Societat de la Informació (Ontsi), dependents els dos de Red.es, l’entitat pública del Ministeri d’Indústria, han analitzat l’estat real de la ciberseguretat i la confiança digital entre els internautes espanyols. "L’estudi sobre la ciberseguretat i confiança en les llars espanyoles” ha tingut com a objectiu, a més, contrastar el nivell real d’incidents que patixen els equips en comparació amb les percepcions dels usuaris i mostrar d’esta manera l’evolució temporal d’estos indicadors. Per a això, les conclusions presentades en este document s’han extret en dos blocs. D’una banda, s’obté la dada declarada, per mitjà d’enquestes fetes en més de 3.000 llars, i d’una altra banda, es troba la dada real a través del software iScan, que analitza els sistemes i la presència de malware en els equips gràcies a la utilització conjunta de 50 motors antivirus.

L’estudi conclou que el 32,8 % de les llars espanyols ha sigut víctima de virus i malware, i un 85 % ha patit algun incident relacionat amb el spam. Així mateix, tres de cada cinc usuaris han experimentat algun tipus de malware, però només un d’ells n’és realment conscient. Esta bretxa seguix una tendència ascendent en els últims períodes e indica que este tipus de software maliciós s’oculta cada vegada millor davant de l’usuari i els programes antivirus. A més, es comprova que, encara que els equips totalment actualitzats estan menys exposats al malware (55,1 %) que aquells que no tenen aplicades les actualitzacions (62,1 %), la diferència d’infecció no és excessiva, només set punts percentuals per davall. A pesar del nombre d’internautes que potencialment té la seua xarxa Wi-Fi exposada, només el 2,4 % sospita haver patit una intrusió en la seua xarxa.

Segons es desprén de l’estudi, la mitat dels enquestats declara haver patit alguna vegada un intent de frau online. Esta situació sorgix en pàgines de loteries, casinos i jocs en línia per al 31,5 % dels casos i en el 29,1 % en forma de portals sobre comerç electrònic. El 63,2 % dels fraus online i el 83,1 % dels telefònics van representar una estafa inferior als 100 euros, i entre 100 i 400 euros en el 25,6 % i el 13,5 % de les ocasions, respectivament.

Entre els ciutadans que han patit un intent de frau, quasi un terç (31 %) assegura haver modificat els seus hàbits. El canvi de contrasenyes i l’actualització de les ferramentes ja instal·lades són les mesures més populars. Una majoria d’usuaris de banca online que han patit un intent de frau (74,6 %) no canvia el seu comportament respecte a este tipus de transaccions. Finalment, el 44,5 % pensa que pot resoldre per si mateix els problemes de seguretat que pogueren sorgir.

Prevenció d’atacs

D’altra banda, i en termes positius, convé recordar que tindre actualitzat l’antivirus, el sistema operatiu i la resta del software de l’equip és fonamental per a previndre atacs per vulnerabilitats. Estes mesures ja estan entre les mesures de seguretat més utilitzades pels usuaris (80,8 i 55,2 % declarats respectivament), encara que és recomanable que s’estenguen encara més en un futur.

Pràcticament la mitat de les llars espanyoles (48,8 %) creu que la Xarxa és més segura cada dia. A més, tres quartes parts dels usuaris (74,9 %) consideren que el seu equip està raonablement protegit. Així i tot, els enquestats són reticents a usar directament les seues targetes de crèdit o dèbit en operacions en línia, i atorguen major confiança al tracte personal o a través d’intermediaris en les operacions bancàries i de compra venda. Haver sigut víctima d’un intent de frau o fins i tot haver patit pèrdues econòmiques no pareix influir en el grau de confiança dels internautes en la banca online o en el comerç electrònic.

Quant al paper de l’Administració en la seguretat d’Internet, quatre de cada cinc usuaris (79,5 %) pensa que hauria d’implicar-s’hi més. Entre les mesures que es poden adoptar l’estudi destaca el desenrotllament de ferramentes de seguretat gratuïtes (25,2 %), una reforma penal que cobrisca els nous tipus de delictes informàtics (20,1 %), cuidar l’ús correcte de dades personals (12,2 %) i millorar la coordinació dels organismes en la resposta als incidents de seguretat (12,1 %).

Font: Network World

CSIRT-CV