CSIRTCV

Está usted visitando una publicación en la hemeroteca de CSIRT-CV.
Para acceder al portal y contenido actual, visite https://www.csirtcv.gva.es

30/06/2014

Facebook va manipular els sentiments de 700.000 usuaris

Facebook En un estudi que s’ha fet públic hui Facebook reconeix que va manipular els sentiments de quasi un milió d’usuaris per filtrar feeds. Assegura que els feeds positius posen més contenta a la gent, però també al revés: quantes persones deprimides van rebre feeds negatius manipulats?

Segons sembla, Facebook té el poder de posar-nos més tristos o més contents, i ho utilitza al seu capritx sense avisar-nos.

Pel que s’ha vist, ni tan sols cal que ens pregunten, perquè en el contracte de creació de comptes de Facebook (sí, eixe que ningú ha llegit) li donem permís per a fer-ho.

I eixa seguretat i omnipotència li permet fer públic un estudi com el que revela la revista Forbes, sense immutar-se.

Durant tota una setmana del mes de gener de l’any 2012, Facebook va experimentar i va manipular els sentiments de 689.003 usuaris, sense el seu consentiment i sense avisar-los a posteriori.

Tots sabem que les emocions són contagioses. Si una mare o un amic estan tristos, nosaltres també ens entristim. Si un conegut està molt alegre, segurament ens posarem més contents.

Facebook va voler estudiar si este contagi dels sentiments es produïx també en línia, en la distància. En col·laboració amb la Universitat de Califòrnia, va programar un algoritme que filtrava els feeds de notícies o missatges que rebien els usuaris subjectes de l’experiment, per a mostrar només missatges positius, o negatius.

Durant una setmana, unes rates de laboratori, perdó, usuaris subjectes de l’experiment sense el seu consentiment, van rebre únicament feeds de notícies positives dels seus amics i coneguts, del tipus "15 raons per les quals reafirmar la teua fe en la humanitat".

Al contrari, altres subjectes van ser bombardejats amb feeds negatius: un familiar ha perdut el treball, ha trencat amb la seua parella, o no ha pogut complir amb els seus propòsits d’Any Nou, com aprimar-se o estalviar més.

Cal dir que tots eren missatges reals enviats a cada usuari concret per la seua llista d’amics, però Facebook mostrava només els positius, o només els negatius.

La conclusió de l’estudi és que, efectivament, els que van rebre només feeds positius durant uns quants dies escrivien missatges més alegres, i participaven més en la comunitat. Al contrari, aquells que havia sigut bombardejats amb missatges negatius escrivien comentaris més tristos, compartien notícies més depriments i hi participaven menys.

Assumint que les conclusions de l’estudi són certes..., s’ha parat Facebook a pensar en les conseqüències d’enviar només missatges negatius a persones deprimides, i fins i tot amb tendències suïcides?

"Probablement ningú va ser conduït al suïcidi", diu mig en broma un professor associat a l’estudi, en una piulada.

Segons els experts que menciona la revista Forbes, este tipus d’estudis amb implicacions emocionals requerixen la supervisió d’un comité ètic, que, segons sembla, Facebook sí que va consultar. Però també solen acollir-se a la Declaració d’Hèlsinki, que indica que els subjectes de l’experiment han de ser informats del fet que hi participen, i dels riscos emocionals. No ha passat res d’açò.

La manipulació de les emocions a escala global és tan vella com l’home, perquè l’han utilitzada els polítics, o la premsa, des de fa segles. Que ho duga a terme una xarxa social sense avisar els implicats és preocupant.

Segons sembla, ni tan sols tenim dret a queixar-nos, perquè Facebook no va llegir els missatges que va filtrar, ja que va usar un algoritme, i el contracte de la xarxa social especifica que les nostres dades poden ser usades en estudis socials.

Però en algun paràgraf d’eixe contracte es recull que poden manipular els nostres sentiments, posar-nos més tristos o més alegres, sense avisar-nos, i amb total impunitat?

Font: Computer Hoy

CSIRT-CV