CSIRTCV

Está usted visitando una publicación en la hemeroteca de CSIRT-CV.
Para acceder al portal y contenido actual, visite https://www.csirtcv.gva.es

04/12/2012

Els usuaris critiquen la dificultat de gestionar la seua privacitat en Internet

Cloud Computing Segons un informe realitzat per Inteco, el 42,5% dels usuaris de xarxes socials ha trobat difícil gestionar la privacitat del seu perfil. Inclús un 7, 2% reconeix que ha sigut impossible fer-ho.

Un 42,5% dels usuaris espanyols de xarxes socials ha trobat difícil gestionar la privacitat del seu perfil. Inclús un 7,2% reconeix que li ha sigut impossible fer-ho, segons dades arreplegades en “l’Estudi sobre la percepció dels usuaris sobre la seua privacitat en Internet”, realitzat per l’Institut Nacional de Tecnologies de la Comunicació, INTECO.
L’informe es va realitzar a partir d’una enquesta online a 2.056 usuaris d’Internet, i en este s’analitza com percep l’usuari la seua intimitat i el tractament d’imatges i informació personal en l’àmbit d’Internet, especialment en les xarxes socials i buscadors. Així mateix, examina l’estreta relació que hi ha entre la identitat digital, la reputació en línia i la protecció de dades personals.

La privacitat en Internet és un debat vigent. En un entorn en què és habitual compartir fragments de la vida personal, sorgixen opinions trobades. Molts usuaris són conscients de la quantitat d’informació personal publicada en Internet i actuen de forma prudent i cautelosa, extremant les precaucions a l’hora de configurar les opcions de privacitat dels seus comptes en servicis i perfils en xarxes socials, en tant que altres compartixen obertament la seua informació, amb la sensació de sentir-se anònims i segurs quan utilitzen Internet.

En general, els usuaris espanyols perceben la Xarxa més com a font d’informació i com a canal de comunicació que com un ‘Gran Germà’ que ‘vigila’ o ‘controla’ el que fan els internautes en línia. A pesar d’això, reconeixen estar preocupats per la seua privacitat.

Determinats portals (especialment els d’organismes públics) són percebuts pels ciutadans com els servicis més respectuosos amb la privacitat, mentres que els de les plataformes de xarxes socials i buscadors són considerats els menys respectuosos.


Privacitat en xarxes socials

El 87,2% dels usuaris d’Internet té presència en xarxes socials i, en la majoria dels casos, ho fa de manera prudent, permetent que només els seus contactes tinguen accés al seu perfil personal. Només un de cada deu manté el seu perfil obert a qualsevol membre de la plataforma.

Per al 42,5% dels usuaris de xarxes socials ha resultat difícil gestionar la privacitat del seu perfil. Inclús un 7,2% reconeix que li ha sigut impossible fer-ho.

Aproximadament la mitat (48,9%) afirma tindre un coneixement suficient de l’ús que fa la xarxa social amb la informació proporcionada pels usuaris. Respecte al destí de les dades personals una vegada eliminat el perfil, un 16,3% desconeix completament què fa la xarxa social amb ells, i un 32,7% manifesta que té un coneixement molt superficial.


Privacitat, buscadors i identitat digital

En el cas dels buscadors, els usuaris d’Internet prioritzen la qualitat del servici rebut enfront del respecte de la seua privacitat, Així, a un 36,5% dels usuaris no els preocupa que el buscador guarde un històric de les seues busques si a canvi reben un servici millor. En canvi, per a un 17,2% d’internautes espanyols la conservació de l’històric de busques per part del seu buscador constituïx una intromissió en la seua privacitat que li ha portat a utilitzar buscadors més respectuosos amb la privacitat.


La realització de busques sobre la informació d’un mateix en Internet o “egosurfing” és una pràctica adoptada de manera generalitzada entre els internautes espanyols. 3 de cada 4 usuaris (76,1%) han fet una busca del seu nom en Internet per a veure què es diu d’ells. Com arreplega la “Guia per a usuaris: identitat digital i reputació en línia”, també d’INTECO, es tracta d’un hàbit molt recomanable per a dur a terme un control preventiu de la pròpia identitat digital.


Protecció de dades i dret a l’oblit

Acostumats als formularis en línia, els usuaris d’Internet espanyols es mostren prudents a l’hora de proporcionar dades de caràcter personal, amb una tendència a omplir només els obligatoris. La sensibilitat de l’usuari a revelar informació és diferent en funció de la tipologia de dades. El 52,1% dels usuaris  proporciona la seua data de naixement sense cap problema; no obstant això, el 60,1% no facilitaria el seu salari anual de cap manera.

En general, els internautes són partidaris de poder eliminar informació personal d’un lloc web quan així ho decidisquen. El 84,4% dels usuaris d’Internet reconeix que cada persona ha de ser capaç de decidir sobre les seues dades personals i té dret a poder eliminar el seu rastre d’Internet. Només el 6,7% pensa que exercir este anomenat “dret a l’oblit” és una forma de censurar informació, i creu que el dret a la informació prima sobre el dret a la protecció de dades. Quasi quatre de cada deu (39,7%) usuaris d’Internet manifesten haver sol·licitat en alguna ocasió que esborren o cancel·len les seues dades personals d’algun registre en Internet.

Font: CSO-España

CSIRT-CV