CSIRTCV

Está usted visitando una publicación en la hemeroteca de CSIRT-CV.
Para acceder al portal y contenido actual, visite https://www.csirtcv.gva.es

14/07/2011

Els enllaços maliciosos de Facebook s'adapten a l'estiu

Facebook 2 Que els creadors dels enganys i estafes en les xarxes socials estan alerta –per a adaptar les seues campanyes de propagació i fer-les cada vegada més atractives i irresistibles– és quelcom que ja sabíem. Segons sembla, però, l'època estival és una excusa ideal per a llançar noves campanyes a través de nous enllaços i aconseguir que molts usuaris caiguen en els seus paranys.

En els últims dies hem estant observant la propagació de diferents enllaços a través de Facebook, que tenen en comú determinades característiques. Una d'elles és la temàtica estiuenca i els conseqüents efectes de les altes temperatures, i l'altra és que estan orientats al públic espanyol. Vegem un exemple:

Com veiem, l'enllaç és d'allò més suggeridor, suficient perquè molts usuaris decidisquen polsar sobre ell i passar una bona estona en els calorosos dies (i nits) estivals. En fer clic, ens dirigeix a una web on, si observem, comencem a percebre coses estranyes per poc que ens fixem en els detalls.

Abans de veure el suposat vídeo, se'ns mostra un missatge sol·licitant-nos que confirmem que som majors d'edat. Fins ací podria semblar-nos  normal. Però aquest enllaç, a pesar d'usar un disseny com el de Facebook, es troba fora d'aquesta xarxa social. Primer senyal d'alerta.

També resulta estrany que el botó que hem de polsar no estiga en el nostre idioma. Encara que a primera vista pot paréixer que el seu significat derive del “ja” alemany, el significat del qual és “sí”; en realitat es tracta d'una paraula finlandesa la traducció literal del qual seria “compartir”, però que adaptat a Facebook equivaldria a polsar el botó “M'agrada”.

Si polsem sobre la tecla “Jaa”, passarem a una altra web on se'ns demanarà tornar a confirmar que acceptem “compartir” aquest enllaç. Curiosament, totes les opcions tornen a estar en finlandés, sent l'opció “Peruuta” l'equivalent a “Cancel·lar”.

Si a pesar dels clars senyals d'advertència, ens encabotem a seguir avant, aquest enllaç es copiarà en el nostre mur, provocant que els nostres contactes també puguen caure en la trampa. A tot açò, l'usuari seguirà sense poder veure el vídeo, ja que en realitat no existeix i només es tracta d'un ganxo per a atraure a més gent.

Podeu continuar llegint aquesta notícia en aquest enllaç.

Font: Laboratorio Ontinet

CSIRT-CV