CSIRTCV

Está usted visitando una publicación en la hemeroteca de CSIRT-CV.
Para acceder al portal y contenido actual, visite https://www.csirtcv.gva.es

14/06/2013

El 7% dels espanyols han sigut víctimes de robatori d'identitat en Internet

Phishing Com més detalls personals es compartixen en xarxes socials, més exposats estan els internautes al robatori d’identitat, una pràctica que permet als ciberdelinqüents l’obtenció de béns i servicis en nom de la víctima. Kaspersky dóna les claus per a minimitzar els riscos.

El robatori d’identitat en línia s’ha convertit en els últims anys en un dels objectius principals dels cibercriminals, ja que els permet des d’obtindre una targeta de crèdit a sol·licitar un passaport, o accedir a un compte bancari, tot fent-se passar per una altra persona. Es tracta d’una pràctica molt lucrativa i, per tant, habitual. N'és una prova el fet que, segons dades de Kaspersky Lab, el 7 per cent dels espanyols reconeix que ocasionalment li han robat la identitat en Internet, i 1’1 per cent admet que açò li ocorre sovint.

El creixement del robatori d’identitat en línia ha anat parell amb el de les xarxes socials com ara Facebook o Twitter, on els usuaris compartixen tot tipus de detalls personals. I és que, com assenyalen des de Kaspersky, com més detalls personals es compartixen, més exposats estem al robatori d’identitat en línia. Per a evitar exposar-se a este risc, des de la companyia s’aconsella no tindre emmagatzemades les dades de la targeta de crèdit o l'adreça de facturació en les botigues en línia on se sol comprar, a causa de les bretxes de seguretat d’estes pàgines, i utilitzar contrasenyes segures i robustes. És aconsellable usar claus úniques per a cada compte, tindre un compte de correu electrònic només per a les finances en línia i canviar estos codis ben sovint.

Una forma de robatori d’identitat amb pitjors conseqüències és crear una presència en línia doble, que faça creure al nostre cercle que som nosaltres, la qual cosa pot danyar la nostra reputació. Per a evitar-ho, des de Kaspersky Lab recomanen als usuaris buscar-se periòdicament en Google o Facebook per a assegurar-se que ningú s’està fent passar per nosaltres, per a, en este cas, intentar tancar el perfil com més prompte millor.

També cal ser cautelosos davant de qualsevol missatge en línia que demane informació personal o requerisca la descàrrega d’un arxiu, com ara les notificacions per a restablir la contrasenya de l’entitat bancària. Si l’usuari ha sigut víctima d’un robatori d’identitat, ha de posar-se en contacte ràpidament amb el banc, el proveïdor de correu electrònic o qualsevol plataforma compromesa. A més, ja hi ha empreses asseguradores que cobrixen este tipus d’atacs, protegint a l’ususari en cas de ser-ne víctima.

Vicente Díaz, analista senior de programari maliciós de Kaspersky Lab, afig a les recomanacions anteriors “la importància d’incorporar a les nostres rutines habituals hàbits com ara xifrar les nostres dades sensibles, fer sempre backups o còpies de seguretat i activar alertes de pagament per SMS, gestos que són senzills d’implementar i ajuden a evitar estos atacs de cibercriminals”.

Font: CSO-España

CSIRT-CV