CSIRTCV

Está usted visitando una publicación en la hemeroteca de CSIRT-CV.
Para acceder al portal y contenido actual, visite https://www.csirtcv.gva.es

17/07/2013

Com evitar que la teua empresa siga suplantada en les xarxes socials?

Redes sociales La imatge d’una empresa pot veure’s afectada per causa d’una suplantació a causa de l’abast de les xarxes socials. Esta usurpació de perfils corporatius per tercers malintencionats que creen o accedixen als perfils de l’empresa amb finalitats diverses pot danyar greument la comunicació empresarial.

Així, les suplantacions d’identitat “han pujat i tindran un increment espectacular en els pròxims anys”, assegura l’agència de propietat industrial i intel·lectual PONS Patentes y Marcas. Fins fa poc, la utilització indeguda de marques registrades per part de tercers era un fet “excepcional”, segons declara Marieta de Jaureguizar, directora de comunicació de PONS Patentes y Marcas. No obstant això, estos últims anys “han proliferat perfils falsos sense que existisca cap legislació que ho impedisca”.

Segons un estudi elaborat per Inteco (Institut Nacional de Tecnologies de la Informació), l'1,1% de les empreses “afirma haver patit suplantació o robatori d’identitat”. A pesar que la xifra pot paréixer insignificant, Inteco assegura que és cada vegada més important la creació d’una “identitat digital corporativa”, és a dir, la “descripció de l’empresa exposada en Internet”.

Per a protegir el nostre compte corporatiu, podem seguir cinc passos bàsics.

Cinc consells per a evitar la suplantació
En els apartats de “Termes i Condicions” de les principals xarxes socials i professionals (Twitter, LinkedIn, Facebook o Tuenti), es preveu expressament que la suplantació, ús no autoritzat o la violació del copyright i les marques registrades per tercers estan estrictament prohibides i són denunciables davant d'estes.

1) Tindre correctament protegides les marques de l’empresa en l’oficina de marques corresponent a l’àmbit territorial de protecció desitjat.

2) Crear un perfil només en les xarxes socials rellevants per a l’estratègia i imatge de la companyia.

3) Monitoritzar contínuament les xarxes socials i professionals per a conéixer l’ús que s’està fent de les marques de l’empresa.

4) Si es detecten casos d’abús o d’ús no autoritzat, contactar immediatament amb els gestors dels dits llocs, identificant els nostres drets i denunciant eixe mal ús. En els apartats de “Termes i Condicions” de cada xarxa s'inclouen el procediments que cal seguir.

5) Una vegada que les marques han sigut donades d’alta en les xarxes socials i professionals, la informació de seguretat d’accés (usuaris i contrasenyes) han de ser custodiades en lloc segur i que estes siguen només accessibles als gestors dels dits comptes. 

Què podem fer si hem patit suplantació?
El cas més mediàtic de suplantació el van protagonitzar les dos cadenes de menjar ràpid McDonalds i Burguer King. Un grup d’hacktivistes es va fer amb el control del compte de Burguer King en Twitter i el va modificar perquè tant el seu avatar com la seua imatge de portada foren les que utilitza McDonalds.

D’altra banda, els perfils còmics de famosos i persones públiques és el nostre pa de cada dia. L’últim a patir la mencionada suplantació ha sigut Risto Mejide (@RistoMejide) pel perfil @Risto__Mejide.

Si ja t’han entrat en el teu compte de Twitter, estos són els passos que hauries de seguir segons recomanen des de la universitat CEU en el seu blog de màrqueting digital i medi social:

1) Informar a direcció i al càrrec a qui afecta amb un detallat informe sobre els continguts difosos, data de creació del perfil, llista de seguidors, periodicitat de publicació, etc. És important que, si el cas és greu, el departament jurídic estiga al corrent, sobretot per a identificar altres possibles delictes com la injúria.

2) És possible que calga presentar una denúncia en una Comissaria de Policia en nom del damnificat, també accessible via Twitter (@GuardiaCivil_ES)

3) Posar-se en contacte amb Twitter Security a través de l’apartat “Report an account for impersonation”. Caldrà enviar diversos fax amb documentació que ens identifique com a propietaris del perfil original (marca registrada de logos i dominis), fotocòpia del passaport i autorització per a actuar en nom del damnificat.

4) Crear un nou perfil d’acord amb la imatge institucional de l’empresa, i començar a alimentar-lo amb prou freqüència.

Per què hem de comptar amb un perfil corporatiu?
La publicitat “barata i potent” que aporten les xarxes socials fa que siguen un instrument molt eficaç per a la imatge corporativa. Així, l’ús més comú és el de màrqueting, publicitat i gestió d’imatge amb 84,4% (segons últim Informe de Sociedad en Red). Encara que a Espanya només el 17,4% de les empreses de més de 10 empleats usa les xarxes socials en el treball, segons el mateix informe, la tendència a l’alça és evident sobretot en les xicotetes empreses amb pocs recursos (un 26,8% de les xicotetes i mitjanes empreses utilitzen alguna xarxa social, segons Inteco), pel fet que estes eines permeten el posicionament i el contacte amb els clients aportant una retroacció i un acostament de les empreses als seus clients, a més de la promoció dels productes.

Font: Cincodias

CSIRT-CV