CSIRTCV

Está usted visitando una publicación en la hemeroteca de CSIRT-CV.
Para acceder al portal y contenido actual, visite https://www.csirtcv.gva.es

17/10/2011

BlackBerry no sap quan podrà restablir tots els seus serveis

Imagen de la noticia La companyia assegura que la fallada no és conseqüència d'un atac pirata.- Els problemes, que en un principi van afectar Europa, Àfrica, Àsia i Sud-amèrica, s'estenen a Mèxic, Canadà i EUA

No hi ha data per a la solució dels problemes de BlackBerry. El responsable de tecnologia de RIM, la multinacional canadenca que produeix aquests telèfons, ha garantit aquesta vesprada que cap missatge es quedarà sense entregar, però no s'ha compromés a donar una data. A més, ha assegurat que la fallada no ha sigut conseqüència d'un atac informàtic.

A les onze i mitja del dilluns, BlackBerry va patir la primera caiguda, que va significar 12 hores sense servei. Ahir, a l'una i mitja del migdia, es repetia l'avaria i donava peu als comentaris en Twitter. Es pot viure sense Facebook, Twitter i WhatsApp en la butxaca? Cada vegada pareix més difícil. Pocs aparells provoquen tanta addicció com BlackBerry. Hui el servei de Blackberry ha caigut també als EUA. Ni un missatge nou en la bústia del telèfon des de fa almenys dues hores, informa Sandro Pozzi. L'avaria també afecta Amèrica Llatina. L'accions de RIM, el fabricant, cauen un 1% abans de l'obertura de Wall Street.

Poc abans de les cinc de la vesprada BlackBerry comunicava oficialment que el servei afecta també Amèrica del Sud: "Estem al corrent que hi ha usuaris a Europa, Orient Mitjà i Àfrica, Índia, Brasil, Xile i Argentina que estan experimentant retards en els serveis de missatgeria i Internet. Estem treballant per a restablir la normalitat del servei. Demanem disculpes per qualsevol inconvenient que açò haja pogut ocasionar". La fallada no afecta les telefonades de veu i SMS, però sí que impedeix o retarda el trànsit de dades, la qual cosa incideix, per exemple, en el servei més popular de la companyia, la seua missatgeria instantània.

Més de 24 hores després des de la primera caiguda, BlackBerry ja ha detectat la fallada, encara que no ofereixen una previsió per a resoldre'l. La seua explicació tècnica de la fallada és la següent: la companyia ha explicat aquesta nit que el problema és a causa de la saturació d'un servidor i a l'error en el commutador que havia de derivar en aqueix moment les dades a un servidor addicional. Aqueix problema ja està resolt, però no les seues conseqüències, el tap produït pels milers de dades acumulades.

La xarxa de servidors de BlackBerry suporta altes exigències tècniques ja que el trànsit va xifrat per a garantir la privacitat del client. No obstant això, un exempleat de la companyia ha explicat a The Guardian que té una arquitectura antiquada i que no ha adequat aquesta infraestructura a l'èxit de la seua oferta i presenta problemes d'escalabilitat.

Mentres augmenten les queixes dels usuaris. L'associació de consumidors FACUA considera que han de ser indemitzads pels operadors mòbils.

El perfil de BlackBerry en Twitter no s'ha fet eco d'aquesta nova incidència, però sí que adverteix els clients d'una possible amenaça de robatori de dades: "Des de RIM volem informar que els missatges de BBM que els nostres usuaris estan rebent per a verificar el sistema no són oficials".

Passades les onze de la nit d'aquest dilluns, BlackBerry va emetre un comunicat en què confirmava que "el servei de correu electrònic de BlackBerry s'ha restablit". Però els problemes continuaven en la missatgeria instantània i la navegació. "Els nostres equips tècnics estan treballant per a tornar el servei a la normalitat tan prompte com siga possible", asseguraven. Ahir al matí, l'empresa anunciava que s'havia recuperat la total normalitat en el servei, i demanava disculpes i es comprometia a informar amb tot allò que s'ha relacionat amb l'avaria.

El servei de telefonia mòbil funcionava durant el dilluns, però no les dades. És a dir, es podia telefonar i comunicar-se a través de SMS. No obstant això, era impossible navegar. El correu i la missatgeria instantània anava, però molt més lentament i amb interrupcions. En conseqüència, tampoc funcionaven les aplicacions. Així que adéu a Facebook, Twitter, WhatsApp o Tuenti.

RIM, creadora de BlackBerry, havia llançat un comunicat en què explicava la situació: "Estem treballant per a resoldre una incidència que afecta ara mateix alguns usuaris d'smartphones BlackBerry en EMEA. Estem investigant i demanem disculpes als nostres clients per les molèsties ocasionades mentres resolem la incidència". Per EMEA, es refereixen a Europa, Orient Mitjà i Àfrica. A les huit de la vesprada hora peninsular espanyola, un portaveu de RIM havia confirmat a aquest mitjà que no tenia previsions sobre quan s'anava a solucionar l'avaria.

Orange, Movistar i Vodafone, les tres operadores principals, van confirmar el dilluns al migdia a aquest mig la caiguda en el servei. Cap dels operadors tampoc tenia una previsió sobre el fi de l'avaria llavors, i tampoc la té ara.

Precisament el dilluns, RIM anunciava una nova aplicació, Tag, que apareixerà en l'escriptori després d'una actualització. Servirà per a compartir arxius de manera senzilla, amb un només toc, a través del servei de missatgeria instantània. BlackBerry compta amb 70 milions de clients. Dels mateixos 45 són usuaris de BlackBerry Messenger, la seua missatgeria instantània.

L'avaria té, a més, conseqüències corporatives en l'interior de l'empresa. Un grup d'inversors, que assegura posseir el 8% de les accions, ja ha reclamat una reunió i plantegen, com a mínim, el relleu de la cúpula directiva sense excloure la venda de la companyia. BlackBerry s'ha limitat a recordar que al juliol, accionistes que representaven el 90% de la companyia van votar a favor de la permanència de l'actual equip directiu, informa Reuters.

La infraestructura de BlackBerry, amb fama de sòlida i segura, ha tingut diversos problemes greus. En 2009, una avaria mundial va afectar tots els seus clients de mòbils. Pocs mesos després, els problemes van aarribar al servei de correu als Estats Units que va afectar clients particulars i xicotetes empreses, no els grans comptes. El llançament del servei de missatgeria 5.0 també va estar presidit per un problema que va afectar Amèrica.

 

Font: El País http://www.elpais.com

CSIRT-CV