Está usted visitando una publicación en la hemeroteca de CSIRT-CV.
Para acceder al portal y contenido actual, visite https://www.csirtcv.gva.es
07/02/2014
Segons l’últim informe sobre la Societat de la Informació a Espanya en 2013, elaborat per la Fundació Telefónica, les xifres de facturació associades al comerç electrònic no fan més que pujar. L’informe apunta que, a Espanya, en el primer trimestre de 2013, el comerç electrònic va mostrar un increment del 15,1% fins a arribar als 2.822,6 milions d’euros de volum de negoci.
Tenint en compte estes dades, s’aprecia un creixement positiu del comerç online i la seua consolidació de cara al pròxim 14 de febrer. En este mateix sentit, un recent estudi sobre el sector de l’ecommerce assenyala que el passat Sant Valentí els consumidors van augmentar quasi en un 40% més les seues compres online respecte a l’any anterior. Si parlem del consum mitjà, els usuaris es van gastar en les seues compres en línia 181,6 € la setmana prèvia al Dia dels Enamorats.
Davant de l’auge del comerç electrònic durant esta període tan assenyalat, els ciberdelinqüents han trobat en la venda online l’escenari perfecte per a dur a terme la seua activitat fraudulenta. Per esta raó, Rafael Gómez-Lus, expert legal de Trusted Shops a Espanya, ofereix cinc consells que els consumidors han de tindre en compte a l’hora de fer les seues compres online per al Dia de Sant Valentí.
Com detectar una pàgina online fraudulenta els dies previs a Sant Valentí?
El pagament per avançat: hi ha pàgines en què el pagament de bestreta és l’única opció. En el cas que la venda resulte un frau, en realitzar una transferència bancària, si no es cancel·la de forma immediata a l’ordenar la transacció, l’usuari perd el seu diners. Per esta raó és important buscar pàgines que compten amb mètodes de pagament segurs, com el pagament contra reemborsament.
La falta d’informació en la política de privacitat: un comerç electrònic ha d’informar sobre l’ús que fa de les dades que el client facilita. L’absència d’informació respecte d’això és un indicador de la falta de serietat del comerciant online.
La impossibilitat de contacte: si el consumidor ha cridat al número de telèfon que apareix en la web i, després de repetides ocasions, no hi ha resposta, el número és fals, o si simplement no s’aporta número de cap telèfon, és un detonant per a desconfiar.
Els comentaris negatius en xarxes socials: les experiències d’altres usuaris poden facilitar la tasca d’identificar una botiga online fraudulenta. Coneixedors de la importància que tenen les opinions d’altres clients per als consumidors, les botigues certificades amb un segell de qualitat compten amb un sistema de valoració en què els clients puntuen la botiga. Este sistema resulta de gran ajuda perquè altres futurs usuaris puguen veure directament en la botiga un resum de les opinions d’altres consumidors.
Els preus molt baixos: les gangues són un reclam molt habitual de les botigues online fraudulentes. Cal tindre en compte que si el preu del producte està molt per davall de l’oferit en el mercat, pot ser una altra de les alarmes que hauria de frenar els consumidors.