Creixen un 56% les reclamacions per a esborrar dades personals d'internet

25/05/2011
Imagen de la noticia
Cada vegada més ciutadans apel·len a l'anomenat «dret a l'oblit», segons l'última memòria de l'Agència de Protecció de Dades

L'anomenat «dret a l'oblit en internet» és cada vegada més reclamat pels ciutadans. Segons la memòria de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD), presentada hui, les sol·licituds de ciutadans que demanen que es cancel·len les seues dades en la Xarxa o que s'oposen que aquests siguen recuperades per buscadors, ha crescut un 56 per cent fins a acostar-se al centenar, enfront de les 57 rebudes el 2009, les 18 el 2008 i el 2007 només tres. En concret, es tracta de peticions perquè l'Agència tutele els drets de cancel·lació i oposició, per la publicació de dades personals, principalment, en diaris oficials, mitjans de comunicacions digitals i sentències, i el seu indexació per part de buscadors.

Així mateix, l'AEPD va resoldre, en aquest àmbit entorn, de 110 tuteles el 2010 -enfront de les 24 de 2009-, de les quals 98 es van referir al dret de cancel·lació i oposició de ciutadans respecte a la indexació per buscadors d'internet de dades. El 75,5% de les resolucions van estimar les reclamacions dels ciutadans.

El director de l'Agència, Artemi Ratllador –el mandat del qual finalitzarà en les pròximes setmanes, després de quatre anys al capdavant de la institució–, ha explicat durant la presentació de la memòria que el nombre d'actuacions d'investigació iniciades el 2010, per denúncies i d'ofici, va aconseguir les 4.302, la qual cosa suposa un increment respecte a l'any anterior del 4%, i que les sol·licituds de ciutadans perquè la institució tutelara els seus drets a accedir, cancel·lar, oposar-se o rectificar les seues dades, van aconseguir les 1.643.

Per àmbits d'activitat –que van acumular un nombre més gran de reclamacions i actuacions d'investigació– en primer lloc es va situar el sector de les telecomunicacions, amb 1.170 actuacions d'inspecció iniciades, i el sector de la videovigilància, amb 819, amb un increment percentual pròxim al 29% i al 14% respectivament. Li segueixen entitats financeres (691), sector que tradicionalment s'ubicava en segona posició, Internet (168), i les comunicacions comercials no sol·licitades: correu brossa (spam) (126).

Pel que fa a la procedència de les denúncies, la Comunitat de Madrid es manté en el primer lloc amb 1.293, seguida per Andalusia amb 582, i en tercer lloc es troba Catalunya, amb 423.

Podeu ampliar la notícia ací

Font: ABC
Tags: lopdaepd